Selamat datang ke blog Simulasi Pemikiran. Jangan lupa tinggalkan jejak sahabat-sahabat semua. Terima kasih kerana sudi ziarah blog ini. Salam ukhwah.
Daisypath Anniversary tickers

Thursday, May 13, 2010

Muktamar Strategik KPIJ+ABIM+WADAH

Muktamar Strategik ni diadakan di Segamat pada 7-9 Mei 2010.. Muktamar ini julung kali diadakan yang menggabungkan 3 muktamar iaitu KPIJ, ABIM dan WADAH..selain muktamar, diselitkan sekali dengan program perasmian bangunan baru ABIM Segamat iaitu Wisma Ar Raudah Abim Segamat (WARAS)..WARAS telah dirasmikan oleh Presiden ABIM Pusat sendiri iaitu saudara RAzak Idris..

Sebelum Muktamar ini berlangsung, sesi mengemas dewan, tempat tinggal dan sebagainya diuruskan sehari awal sebelum peserta-peserta datang..atas kerjasama muslimin dan muslimat, kami dapat juga membersihkan tempat kami (maklumlah, bangunan baru).
Muktamar pada kali ini amat berlainan bagi diri ini kerana pelbagai acara yang berlangsung..ini dimulakan dengan Usrah Perdana yang telah disampaikan oleh Mantan ABIM ke-3, Cikgu Abbas..mendengarkan kata-kata dari beliau, rasa kagum menerjah dalam diri ini..penampilan yang ditunjukkan amat jauh sekali apabila beliau mula berkata..dengan pengalaman dan kejayaan yang telah diperolehi, membuatkan diri ini juga berazam untuk mengikut jejak langkah beliau..walaupun berjihad dan berdakwah dijalan Allah, kerjaya kita sebagai pelajar atau pekerja, jangan di ambil lewa..

Pada keesokan hari pula, berlangsungnya program Seminar Islam dan Masyarakat Majmuk. Majlis dimulakan dengan ucaptama dari Naib Presiden WADAH, Tuan Haji Ahmad Azam tentang Peranan Islam Dalam Melakar Masa Depan Masyarakat Majmuk..kendian, majlis diteruskan dengan Forum 1 : Gerakan Islam dan Cabaran-Cabaran Masyarakat Berbilang Kaum di Malaysia : Sorotan Sejarah dan Pengalaman..panelis forum 1 ini adalah Presiden ABIM, Pengerusi WADAH Johor dan WADAH Segamat..Forum Ke 2 pula berkaitan Belia dan Hubungan Antara Kaum Dalam Konteks 1 Malaysia yang terdiri daripada Presiden PKPIM, YDP ABIM Johor dan Ketua Helwa ABIM Johor sebagai Panelis..

Selepas berakhirnya sidang 2 Forum, Muktamar KPIJ dan WADAH diadakan serentak berlainan tempat..Alhamdulillah, kedua-dua Muktamar dapat dilaksanakan dengan lancarnya..Muktamar KPIJ telah tamat pada pukul 7 petang..selepas bergambar, menunaikan solat, ahli-ahli dan pimpinan KPIJ bersiap sedia untuk Jamuan Makan Malam dan Perasmian WARAS pada malam hari yang sama..


Majlis Makan Malam telah dimulakan sebaik sahaja solat isyak dilaksanakan..majlis ini telah dimulakan dengan ucapan kata-kata aluan daripada YDP ABIM Segamat dan Presiden ABIM Pusat..Majlis diteruskan lagi dengan perasmian WARAS oleh Presiden ABIM Pusat, Tuan Haji Dr Mohd Razak Idris..selepas itu,jamuan makan malam pun bermula..


No comments:

Post a Comment